Historie

Počátky létání v Poličce spadají do roku 1929, kdy byla založena "Organizace občanstva pro pokrok v letectví a pro jeho využití k obraně a rozkvětu státu". V prvních letech se činnost soustředila především na popularizaci a propagaci letectví mezi občany a na rozšíření členské základny.

V roce 1931 se uskutečnil první letecký den. Protože se poblíž Poličky nepodařilo sehnat vhodnou přistávací plochu, konal se letecký den v Bystrém. Snaha začít samostatně létat vedla k tomu, že byla zakoupena stavebnice kluzáku "Skaut" a v roce 1934 byly zakoupeny kluzáky ZLÍN V. a ZLÍN VI. Poprvé se v Poličce začalo létat v roce 1934. V tomto roce byl postaven i hangár na litomyšlském kopci. V dalších letech byl na kluzák ZLÍN VI namontován pomocný motor z motocyklu.

Léta 1938 - 1945 po zabrání pohraničí a okupaci ČSR znamenala ukončení letecké činnosti a ztátu hangáru i kluzáků. Po válce byl nalezen pouze kluzák ZLÍN VI, který však byl skladován ve vlhkém prostředí a pro létání byl již nepoužitelný. V roce 1945 byla ustavena odbočka Českého národního Aeroklubu a plachtaři se pustili s elánem do práce. Nejvíce starostí bylo s výkupem pozemků od zemědělců pro stavbu areálu aeroklubu na litomyšlském kopci. Odbočce byl přidělen kluzák ŠK - 38, o rok později kluzák "Honza" a větroň "Baby 2". Václav a Čestmír Voříškovi se pustili do stavby dvousedadlového motorového letounu. Po jedenapůlroční práci byl letoun v roce 1948 zalétán. V roce 1949 byl tento letoun při havárii poškozen natolik, že již nebylo přistoupeno k jeho obnově.

V padesátých letech, po začlenění aeroklubů do Svazarmu byly do Poličky v roce 1952 přiděleny větroně Šohaj 25, Šohaj 125 a o rok později dvousedadlový větroň Pionýr. V roce 1953 se v Poličce uskutečnil i první přelet - Čestmír Voříšek ulétl vzdálenost 75 km. S plachtařským výcvikem v padesátých letech na dvousedadlovce Pionýr jsou spojena jména nově vycvičených instruktorů Vladimíra Javůrka, Miloše Vencovského, Antonie Javůrkové a Jana Veselého.

Další významnou událostí pro poličské plachtaře je přidělení prvního celokovového větroně L13 Blaník v roce 1963, ke kterému později přibyl výkonný větroň VT 16 Orlík.

V současné době Aeroklub Polička vlastní dva větroně L13 Blaník, jeden větroň K-7 pro výcvik, jednosedadlovky VSO-10 C, ASW-24 WL, výkonný dvoumístný větroň Duo Discus, motorizovaný kluzák L-13 SE Vivat a ultralehký WT-9 Dynamic.

wt-9 dynamic Responsive image Responsive image