Aeroklub Polička pořádá výcvik pilotů bezmotorového létání, létání na motorovém kluzáku a létání na ultralehkém letounu. Rádi na našem letišti přivítáme každého zájemce o tento krásný sport. Případní zájemci nás mohou kontaktovat, nebo ještě lépe navštívit osobně na letišti. Od dubna do září bude o víkendech bude na letišti přítomen vždy někdo, kdo rád zodpoví případné dotazy. Za hezkého počasí pak můžete rovnou pozorovat letištní provoz, případně se ho pod dohledem i aktivně účastnit.
Začít s výcvikem pilota bezmotorových letadel je možné již v 14 letech! Po nezbytné teoretické přípravě se zahájí praktický výcvik, který probíhá na dvoumístném kluzáku K-7. Pod dohledem instruktora si žák osvojí základní ovládání letounu, naučí se start aerovlekem i pomocí navijáku, přistání a let v blízkosti letiště. Po zvládnutí těchto rutinních úkonů jsou nacvičovány postupy pro zvládnutí různých nestandardních situací, které během letu mohou nastat včetně základních akrobatických obratů. Po úspěšném zvládnutí této fáze je adept připraven na svůj první samostatný let.
Délka základního výcviku je zpravidla jednu až dvě sezóny a je zakončen praktickou pilotní zkouškou a vydáním průkazu pilota kluzáků. Létá se hlavně o víkendech a v letních měsících probíhá intenzivní dvoutýdenní soustředění.
Po získání pilotního průkazu následuje pokračovací výcvik, kde se piloti naučí vyhledávat termické stoupavé proudy, které využívají při letech na vzdálenost nebo na čas. Naučí se také plachtařskou navigaci podle mapy.
Pilot se soustředí na získání stříbrného odznaku vydávaného mezinárodní organizací FAI. Pro jeho získání je třeba provést samostatný let na vzdálenost alespoň 50 km, vytrvalostní let v délce alespoň pěti hodin a převýšení během jednoho letu alespoň 1000 metrů.
Většina pokračovacího výcviku je odlétána na jednomístném kluzáku VSO-10 C. Běžně se s těmito kluzáky létají 300 km lety, výjimečně i 500 km.
Sportovní bezmotorové létání v nad Českou republikou v letním období reprezentuje především let po předem stanovené trati za účelem dosažení co největší průměrné rychlosti provedený s využitím termických proudů. Výjimkou nejsou sedmihodinové lety a lety delší než 500 km, ale až i 750 km. Kromě samotného precizního ovládání kluzáku musí pilot "číst" a předvídat vývoj počasí a to jak ve fázi před letem (pro správné naplánování tratě letu do nejlepšího dostupného počasí), tak během letu (aby např nevletěl do oblasti s nebezpečnými meteorologickými jevy). Dalším zajímavým aspektem takového letu je průlet vzdušných prostorů různých kategorií a dodržení patřičných postupů pro let v těchto prostorech. Zdatným pomocníkem může pilotovi být elektronická navigace založená na gps. Kromě polohy je pilotovi k dispozici mnoho informací o dosavadním průběhu letu a umožňuje mu tím provádět přesnější rozhodnutí.
Zdařilý plachtařský výkon, který splňuje daná kritéria je možné přihlásit do celostátní plachtařské soutěže, kde je následně obodován a dle počtu bodů je korigováno umístění daného pilota a klubu.
Další možností sportovního a soutěživého vyžití je účast na některé z mnoha plachtařských soutěží, které se každoročně konají. V minulých letech se poličští plachtaři zůčastnili národních soutěží všech úrovní - od odlehčených "srandamačů" až po plachtařské mistrovství republiky.
Pro výkonné a závodní létání piloti využívají především jednomístný kluzák ASW-24 WL a dvoumístný Duo Discus. V obou případech jde o výkonné kluzáky, které se dodnes vyskytují i v nejvyšších plachtařských soutěžích.
Výcvik pro získání licence pilota motorového kluzáku probíhá na typu L-13 SE Vivat, který je taktéž používán k turistickému a rekreačnímu létání. Pro výcvik létání na ultralehkém letounu je použit elegantní WT-9 Dynamic, který rovněž zastává funkci vlečného letadla pro aerovlekové straty větroňů.
Začátek praktického výcviku probíhá stejně jako v případě výcviku na větroních osvojením základního ovládání letounu, řízením rovného letu a zatáček, správné provedení vzletu a přistání. Po zvládnutí těchto základních dovedností výcvik pokračuje zvládnutím základních akrobatických obratů a na řadu přijdou také navigační lety po předem stanovené trati. Po úspěšném zvládnutí všech situací pod dohledem instruktora následují samostatné lety a výcvik je opět zakončen teoretickou a praktickou pilotní zkouškou.